BAB 12 DAN BAB 13 terakhir - DI SEBALIK TIRAI CANTIK

by - 11:51 AM

  Assallamualaikum wbt dan salam kasih sayang kepada semua Pembaca Blog ini.

Sukacita saya kongsikan hari ini dua bab sekaligus Bab 12 dan Bab 13. 

Novel DI SEBALIK TIRAI CANTIK saya hentikan dahulu perkongsiannya. Kerana ia akan disambung hingga menjadi MANUSKRIP PENUH. InshaAllah. Jangan lepaskan peluang membaca Novel DSTC dari bab 1 hingga 13. Apapun saya amat berterima kasih dan sangat menghargai sokongan semua yang setia membaca dan lawati Blog ini bagi mengisi masa lapang dan berkongsi bahan di dalamnya. Sekali lagi jutaan terima kasih semua. Nantikan Novel bergenre Cinta selepas ini. Teruskan membaca.......

 

BAB 12

“Hiss anak dara ni, matahari dah meninggi tak bangun lagi dia”, bebel Mak Munah sambil menggelengkan kepalanya. Dikuak sedikit daun pintu bilik Raisha. Dilihatnya Raisha masih nyenyak tidur. Mak Munah masuk perlahan-lahan terus menuju ke tingkap. Diikat langsir dan dibuka tingkap. Biar cahaya matahari pagi masuk memancar hingga ke dalam bilik. Biar terang benderang bilik ditambah dengan lampu yang masih terpasang. “Lariiiiiiiiii……Raniaaaaaaa.. Raniaaaaaa…..”, jerit Raisha tiba-tiba. Mak Munah yang sedang membongkok ingin mengambil bantal yang jatuh di bawah katil terkejut dengan jeritan Raisha. “Astagfirullahalaziimm. Dah kenapa pulak budak ni”, tegur Mak Munah sambil mengurut dada. Bantal di tangannya terlepas ke lantai. Dilihatnya Raisha sedang duduk di atas katil sambil tangannya melambai-lambai ingin mencapai sesuatu. Tapi tiada apa di hadapannya. “Raisha….Raisha…”, digoncangkan tubuh Raisha beberapa kali. “Larii..Larii….Hantuuuuuuuu, jangan kacau aku…”, Raisha menolak ibunya agak kuat dengan mata masih terpejam rapat. Hampir-hampir terbaring Mak Munah di atas tilam.

“Raishaaaaaaaa…”, kuat jeritan Mak Munah panjang memanggil nama Raisha berusaha menyedarkan Raisha yang sedang dalam kekalutan. Tersedar Raisha seperti dalam mimpi. Dicubit-cubit pipinya. Sakit. Digosok-gosok matanya yang tidak gatal. Di pandang sekelilingnya seperti di dalam sebuah bilik. Dia kenal sangat suasananya. Iaitu di dalam bilik tidur rumahnya di kampung. Mak Munah masih duduk mengadap Raisha hanya memandang perlakuan Raisha. “Astagfiruullahalaziimm, aku bermimpi rupanya”, kata Raisha perlahan sambil meraup mukanya dengan kedua belah tangannya. Betul kini dia di alam nyata.

“Erm dah kenapa dengan kamu ni. Mengigau di siang hari. Itulah kalau ye pun tak solat janganlah bangun sampai matahari dah meninggi. Anak dara kenalah jaga sikit”, bebelan Mak Munah membuatkan Raisha terdiam tapi memikirkan sesuatu sambil terkebil-kebil. Berpeluh seluruh tubuhnya dapat dirasakan.

“Hah dah kenapa masih duduk lagi tu. Dengar tak apa mak cakap ni”, Mak Munah menegur Raisha dengan nada suara yang agak tinggi. Dilihatnya Raisha masih seperti dalam mimpi. “Kamu mimpi hantu ye”, sempat Mak Munah menegur lagi sambil turun dari katil. Diambil semula bantal yang terjatuh tadi dikemaskan di atas katil. Raisha masih terpinga-pinga mengingatkan sesuatu. “Sudah bangun lekas, mandi. Jangan lupa kemaskan sekali katil tu elok-elok”, pesan Mak Munah yang masih berbaki.

“Erm tadi mak dengar kamu sebut nama Rania. Rania yang mana satu?”, tanya Mak Munah sedikit musykil. “Rania owh kawan Raisha kat kampus”, jawab Raisha acuh tak acuh kerana masih seperti berkhayal. “Orang KL tu ye. Sesekali ajaklah dia datang rumah kita. Mak nak juga kenal. Selalu dengar nama jer”, kata Mak Munah tanpa ada rasa syak. “Erm boleh mak. Nantilah bila ada cuti lagi Raisha bawak Rania datang sini ye”, jawab Raisha sambil tersenyum pada ibunya.

“Maaakkk….”, Raisha memanggil ibunya. “Ada apa”, jawab Mak Munah selamba. “Sekarang ni Raisha kat mana”, pertanyaan Raisha agak pelik. “Eh kenapa dengan kamu ni Raisha. Kan sekarang cuti semester. Minggu depan baru kamu naik semester baru kan. Ni rumah kita lah”, terang Mak Munah sedikit hairan dengan pertanyaan Raisha yang pelik. Tapi Mak Munah hanya tersenyum. “Mak rasa Raisha bermimpi tu yang fikir yang bukan-bukan. Lainkali jangan tidur sampai siang macam ni. Dari segi kesihatan pun bukannya baik”, bebel Mak Munah semakin panjang. “Hah sudahlah tu bangun, pergi mandi. Lepas tu kita sarapan sama-sama. Mak dah masakkan makanan kegemaran kamu nasi goreng kampung pecah telur dengan ulam petai”, Mak Munah telah menyediakan sarapan pagi mereka.

Raisha hanya menganggukkan kepala tapi masih tidak berganjak dari tempat duduknya. Mak Munah sudah beredar keluar bilik. Raisha meraba-raba handhonenya di atas tilam. “Mana pulak ni”, kata Raisha bingung mencari handphonenya. Tiada. “Erm kan aku charger malam tadi”, kata Raisha sendiri baru teringat sebelum tidur dia charger telefonnya. Dia bangun dan mematikan suis charger. Diambil handphonenya dan duduk di atas katil semula. Ada beberapa panggillan tak berjawab dari Rania. “Ada hal apa pulak Rania call ni. Dari malam tadi, tapi kenapa dia tak angkat ye”, pelik Raisha. Mungkin dia tidur terlalu lena sampai tidak tersedar. Tapi Raisha rasa lagi hairan apa sebenarnya yang telah berlaku. Adakah semuanya hanya mimpi. Semua kejadian yang berlaku di kampus hanyalah mimpinya sahaja. Pening kepala Raisha memikirkan. Kisah misteri tentang tingkap dan Julia. Tapi siapa Julia. Tiada kawan sekampus yang bernama Julia seperti di dalam mimpinya. Yang lain-lain ada dan wujud. Mula timbul persoalan.

 

BAB 13

“Hello beb. Semalaman aku call tak berangkat. Tidur awal ke”, tanya Rania. “Owh sorry Ran. Entahlah letih sangat badan tu yang tertidur lena agaknya. Pagi ni aku bangun pun macam mamai-mamai je. Tapi kalau bukan sebab mimpi mungkin aku belum bangun lagi ni”, cerita Raisha berasa badannya tak berapa sihat.  “Mimpi?. Kau mimpi ngeri ke”, sakat Rania tergelak kecil mendengar kata-kata Raisha. “Arrrgghh lupakan jelah. Hah apa citer yang beriya-iya sangat ni call aku banyak kali. Ker kau rindu aku”, tanya Raisha cuba mengusik Rania. “Owh tak ada apalah. Tiba-tiba teringat kau tu yang call nak bertanya khabar”, jawab Rania melegakan hati Raisha. “Erm ingatkan ada hal apa yang penting sangat”, jawab Raisah lega.

“Lagipun minggu depan kita dah mula pengajian semester baru kan. Tak sabar rasanya nak mulakan pengajian semula. Nak jumpa kau dan kawan-kawan yang lain”, terang Rania teruja. “Yelah betullah kan. Bila duduk kat rumah lama-lama ni mulalah rasa nak belajar dan jumpa kawan-kawan”, Raisha menyiakan kata-kata Rania. “Cuma aku berharap kita dapat sebilik lagi, aku dah doa banyak-banyak ni”, bersungguh Rania berharap. Terdiam Raisha. “Sebilik?”. Tiba-tiba dia teringat tentang mimpinya malam tadi.  “Raisha..Raisha..Kau ada lagi tak tu”, panggil Rania beberapa kali apabila kata-katanya tidak dijawab oleh Raisha yang senyap tiba-tiba. “Eh..aku ada ni. Erm yelah aku pun macam tu juga”, jawab Raisha sedikit resah. “Tak mengapalah minggu depan kita jumpa di kampus saja”, kata Rania lagi. “Okaylah Ran. Aku pun nak turun ke dapur nak tolong mak masak. Kalau tak nanti bebelnya sampai ke subuh balik tak habis lagi”, Raisha mengatakan perihal ibunya. Tergelak Rania mendengar kata-kata Rania. “Erm betullah Raisha. Tapi kadang-kadang bebelan tulah menghiburkan kita kan. Bila jauh itu yang kita rindukan nanti. Okay kirim salam mak kau ye Raisha”, sempat Rania berkirim salam. “InshaAllah Ran. Kita jumpa next week. Apa-apa update dalam whatsapp ye. Pesan Raisha. “Orite beb. Cau dulu. Assallamualaikum”, Rania memberi salam. “Waaalikumussallam”, Raisha menjawab salam kembali.

Tapi sekarang yang sedang bermain di fikirannya adalah segala yang dia dan Rania hadapi sepanjang di kampus. Adakah benar-benar mimpi atau…… Raisha masih mencari jawapannya. Kebanyakan watak dalam kejadian-kejadian itu memang wujud. Mereka semua kawan-kawannya di kampus. Cuma Julia, dia tak pasti siapa Julia. Permintaan dan doa Rania inginkan mereka kekal sebilik juga seperti merunsingkan kepalanya. Sepatutnya dia sangat gembira tapi sebaliknya kerana hanya disebabkan mimpi itu. Tiba-tiba Raisha terasa seperti ada sesuatu. “Ya Allah jauhkan aku dan kawan-kawanku dari perkara yang tidak baik”, sempat Raisha menitipkan doa.

“Raisha..Raisha. Meh tolong mak perahkan santan ni”, dari dapur dah terdengar jeritan suara mak memanggil. Panggilan ibunya membuatkan Raisha seperti tersedar dari lamunan. “Baik mak. Raisha datang ni”, sahut Raisha sambil bangun dan menuju ke dapur. Dari bilik nak ke dapur Raisha perlu melalui satu ruang tamu yang ada beberapa tingkap. Sekilas dipandangnya tingkap yang terbuka luas. Langsir yang di pasang berterbangan sesekali ditiup angin agak kuat. Sejuk sahaja terasa angin yang menyapa pipinya. “Tingkap. Wujud ke tingkap seperti dalam mimpinya”, terleka Raisha tatkala memandang tingkap itu. “Eh apa aku merepek ni”, seperti tersedar dari lamunan. Kejadian dalam mimpi seperti terbawa-bawa di alam nyata. Tersenyum Raisha sendiri. Cepat-cepat Raisha melajukan langkahnya.


You May Also Like

2 comments

  1. RASA TK PUAS NAK BACA LAGI...BEST

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ sudi membaca hingga bab terakhir. InshaAllah utk manuskrip penuh tunggu ye

      Delete