BAB 8 - DI SEBALIK TIRAI CANTIK

by - 10:48 PM




“Assallamualaikum. Boleh saya duduk sama”, pinta Harith Haykal. Terhenti Raisha ingin menyuap makanan. Rania menoleh mana datangnya suara garau lelaki yang menyapa. “Eh..Harith. Waalaikumussallam", terkejut Raisha begitu juga dengan Rania. Boleh apa salahnya, tempat awam pun kan”, jawab Raisha agak terkejut tapi tetap menyambut baik kehadiran Harith Haykal. “Korang apa khabar. Semester ni baru kita dapat jumpakan”, terang Harith Haykal dan duduk bertentangan dengan Raisha. “Rindu ker?”, tanya Raisha spontan. Harith Haykal hanya tersenyum dengan pertanyaan Raisha. “Kau sorang je ke. Mana kawan baik”, Rania bertanyakan tentang seseorang sambil meninjau kalau-kalau ada orang yang dimaksudkan. “Maksud kau, Rizqi. Erm semester ni kitaorang tak geng”, jawab Harith Haykal berseluroh. Raisha hanya tersenyum. Rania seperti tidak berpuashati dengan jawapan Harith Haykal yang cuba ingin bergurau. “Hisss tak adalah. Tadi ada dengan aku tapi dia ada hal. So dia keluar kejap ke bandar”, terang Harith Haykal membetulkan keadaan.

“Kebetulan dah jumpa dengan kau ni, aku ada hal nak bincang”, tiba-tiba Raisha bersuara. Rania hanya memandang ke arah Raisha. Tidak tahu apa yang ingin dikatakan oleh Raisha sebenarnya. “Ada apa, aku okay je. Lagilah kalau pasal korang berdua kan no hal punya”, kata Harith Haykal berasa teruja. “Eh ke situ pulak dia. Jangan nak perasan ye”, Rania cuba menidakkan kata Harith Haykal. “Ran..rilekslah. Aku rasa kita kena minta pertolongan diorang. Lagipun Rizqi seorang yang tinggi pendidikan agamanya. Mungkin dia boleh bantu kita”, sambil Raisha memandang kepada Rania agar memahami apa yang ingin dikatakan. Rania hanya diam sahaja akur dengan kata-kata Raisha. “Eh korang, ada masalah ke. Macam berat pulak aku rasa ni”, Harith Haykal rasa ada sesuatu yang tak kena. Memek wajah Raisha juga nampak serius. “Okaylah, cuba cerita. Apa sebenarnya berlaku pada korang ni”, gesa Harith Haykal ingin tahu.

“Ehem..ehem…ada jejaka pujaan ramai di sini rupanya. Harith dari dalam kelas I cari you. Rupanya kat sini”, tiba-tiba muncul Julia di antara mereka. Hampir terbeliak mata Raisha dan Rania. “Kenapa Julia terlalu manja dengan Harith. Mereka ada apa-apa hubungan ker”, teka Raisha dalam hati. Rania hanya memandang dengan pandangan kurang senang. “Lain macam jer si Julia ni. Berbeza-beza perwatakan dia. Pelik”, fikir Rania pula dalam hati. Harith Haykal hanya tersenyum memandang ke arah Julia. “Eeeeiii meluatnya aku tengok”, bisik Rania di telinga Raisha. Tapi Raisha hanya diam tanpa kata. “Eh Julia sorry. I ada hal tadi. Erm kalau pasal perbincangan assignment tu nanti kita bincang dalam whatsap group ye. Sekarang I ada perbincangan dengan diorang”, sambil Harith Haykal mengenyitkan mata kepada Raisha. Minta pertolongan mereka untuk menyakinkan Julia. “Hah..ha ah, kitaorang ada hal nak bincang”, Raisha faham dengan isyarat Harith Haykal sambil menganggukkan kepalanya. “Owh, okaylah kalau macam tu. Sorrylah kalau I ganggu you all semua. Tapi Harith you jangan lupa pulak info dalam group tau. ASAP”, kata Julia manja sambil matanya menjeling tajam ke arah Raisha dan Rania.

“Julia, thank ye tolong hantarkan parcel saya tempohari”, Rania teringat kembali Julia yang menghantarkan kiriman pos barang yang diordernya tempohari. Sambil Rania bangun ingin mengucapkan terima kasih. Kerana hari itu Rania tak sempat nak bertanya lanjut tentang parcel tu Julia sudah nak beredar. Tapi, jawapan Julia amat menghairankan. “Baraaang? Barang apa ye”, tanya Julia dengan wajah hairan. Macam tak ada pulak”, jawab Julia tapi seperti tidak ambil serius dengan pertanyaan Rania. “Eh okaylah I beredar dulu”, Julia berlalu meninggalkan mereka bertiga.Tapi Julia telah meninggalkan tanda tanya di hati Raisha dan Rania. “Raisha, bukan ke Julia yang…….?”, tanya Rania kepada Raisha perlahan. Raisha juga terkedu dengan jawapan Julia. Berubah wajah Raisha begitu juga dengan Rania. 


“Ran dah duduk dulu", sambil tangan Raisha menarik tangan Rania agar duduk semula. Kerana selepas Julia berlalu Rania masih berdiri kaku. Harith Haykal sedari tadi hanya memerhatikan terasa pelik dengan apa yang sedang berlaku. Apa pula kaitannya dengan Julia. "Its okay Ran. Sebab itulah kita kena bincang ni”, kata Raisha yang terasa semakin keliru sambil matanya memandang tepat ke dalam mata Harith Haykal. Tapi Raisha cuba bertenang. Cuma Rania agak gopoh. Semakin bingung di kepala Raisha dan Rania memikirkan apa yang berlaku sebenarnya. Pandangan mata Raisha memberi isyarat kepada Harith Haykal ada sesuatu yang ingin diperkatakan dan perlukan bantuannya. "Okay korang, sekarang cuba  bertenang. Cerita satu persatu. Saya akan dengar", Harith Haykal dah bersedia untuk mendengar apa jua yang bakal dia ketahui sebentar nanti.



You May Also Like

2 comments

  1. makin mendebarkan dan makin syok nak baca lagi dan lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup masih ada suspen dan tanda tanya. Teruskan membaca di Bab seterusnya. Tq dear

      Delete