BAB 5

by - 11:04 AM





Assallamualaikum wbt dan Salam kasih sayang semua sahabat Blogger. 
Mari teruskan membaca untuk merungkai misteri Di Sebalik Tirai Cantik. 
SELAMAT MEMBACA SEMUA


DI SEBALIK TIRAI CANTIK

Raisha masuk ke dalam bilik dan duduk di atas katil. Diam tiada kata. Memandang ke arah Rania yang sedang melipat pakaiannya. “Ke mana tadi? Kau ni macam chipmore dah aku tengok”, seluroh Rania sambil sekilas memandang Raisha yang duduk membatu. “Tak adalah aku pergi bilik air tadi nak terkucil dah tak tahan”, Raisha cuba menyembunyikan sesuatu. Raisha mencapai semula novel yang baru dibelinya. Ingin menyambung semula yang terhenti tadi. “Malam ni kan malam jumaat. Elok kalau kita baca Yassin lepas solat Maghrib nanti”, cadang Rania. Raisha mengangkat kepalanya memandang ke arah Rania. Di tutup novelnya yang baru nak dibaca. “Bagus cadangan tu. Okay-okay. Lagipun…….”, kata-kata Raisha terhenti. Matanya memandang ke segenap sudut bilik mereka. Matanya terhenti di tingkap yang ditutupi dengan langsir yang cantik itu.


Tidak semena-mena terasa bulu romanya seperti berdiri tiba-tiba. Rania memandang ke arah Raisha kehairan. “Tapi apa?”, tanya Rania ingin penjelasan. “Suka sangat ayat tergantung bila bercakap kan”, bebel Rania. “Kita mungkin lupa nak beri salam masa masuk bilik ni tempohari”, jelas Raisha. Rania seperti dapat menangkap maksud kata-kata Raisha. Rania akur. “Yup, mungkin”, jawab Rania pendek. Azan sudah berkumandang menandakan telah masuk waktu Maghrib. Raisha dan Rania sepantasnya mengambil wuduk dan  menunaikan solat Magrib diikuti bacaan Yassin dan tahlil. Mereka menunggu sehingga selesai solat Isyak. Agar tenang jiwa mereka dan mudah-mudahkan yang mengganggu sejak malam semalam akan berakhir.

“Alhamdulillah. Tenang rasanya”, kata Rania kepada Raisha. “Betullah. Mudah-mudahan. Niat kita pun ingin menuntut ilmu. Semoga kita semua dijauhkan dari perkara-perkara yang tidak baik”, doa Raisha. Tetapi baru sahaja Raisha dan Rania berasa tenang. “Tok..Tok..Tok…”, Tiba-tiba pintu diketuk beberapa kali. Kuat juga ketukannya. Raisha dan Rania saling berpandangan kehairanan. Terkejut pun ada. “Siapa pulak datang malam-malam ni”, bebel Rania sambil bingkas bangun kerana kedudukannya lebih hampir dengan pintu. Raisha hanya memandang. “Kriukkk……”. Pintu di buka perlahan. Kosong. Tiada sesiapa di muka pintu. Rania memberanikan diri ingin menjengah keluar. Kosong sahaja di kiri dan di kanan koridor. Tiada kelibat sesiapapun yang kelihatan. Suasananya sunyi sepi. Cepat-cepat Rania menutup pintu kembali dan terus mengunci pintu. Jantungnya berdegup laju. Mukanya sedikit pucat seperti sedang ketakutan. “Siapa?”, tanya Raisha. Rania yang rasa badan seperti seram sejuk hanya menjungkitkan bahunya. Tapi Raisha tidak memandang ke arah Rania. Misteri itu datang lagi.  “Erm masih nak main-main lagi”, kata Raisha spontan tapi rileks sahaja seperti tiada apa-apa berlaku. Rania hanya diam membisu dan terus duduk di katilnya. Peluh turun dengan laju dapat dirasakan dahinya. Tapi Raisha selamba sahaja meneruskan membaca bab seterusnya novel bertajuk Jika Cinta itu Pergi tanpa menghiraukan Rania sedang dalam ketakutan. Kerana Raisha rasa lebih kecewa kerana bacaannya asyik terhenti. Tiada feeling ingin meneruskan bacaan. “Huaawah”. Raisha menguap beberapa kali. Terasa mengantuk tiba-tiba. Dipandangnya Rania. “Ran, kau okay tak ni?”, tanya Raisha yang baru terperasan keadaan Rania. “Erm..okay-okay. Cuma terkejut je tadi”, jawab Rania dah kembali normal.

“Assallamualaikum….”, ada suara memberi salam diikuti dengan ketukan di pintu beberapa kali. Tak sampai berapa minit sebentar tadi ketukan tanpa orang, mereka didatangi oleh suara memberi salam pula. Misteri tadi belum terungkap tapi seperti ia datang kembali. Rania memandang ke arah Raisha seperti memberikan isyarat giliran Raisha pula membuka pintu. Tapi Rania turut bangun untuk bersama-sama Raisha. “Bismillahirrohmanirrohim…..”, sempat Raisha membaca Bismillah. Matanya ditutup rapat kerana tak berani melihat apakah yang akan berada di depannya nanti. Rania hanya berdiri di belakang sambil berpaut di bahu Raisha. “Kriukkk”. Sekali lagi pintu dibuka perlahan. Raisha membuka matanya. Terbeliak matanya apabila yang di depannya Julia. Raisha dan Rania saling berpandangan. Julia hanya menghadiahkan sebuah senyuman yang manis. Berbeza dengan Julia yang mereka jumpa di Kafetaria siang tadi. Muka yang masam sambil menjeling. “Ada apa pula Julia datang malam-malam begini”, fikir Raisha dalam hati.

 “Maafkan saya jika menganggu awak berdua malam-malam begini”, lembut sahaja suara Julia. “Eh…Tak mengapa. Ada apa ye. Awak Julia kan?”, tanya Raisha. Julia hanya menganggukkan kepalanya menyiakan pertanyaan Raisha. “Sebenarnya saya nak pulangkan ini kepada awak Rania”, Julia menghulurkan satu bungkusan kepada Rania. Cepat-cepat Rania ke hadapan sambil menyambut bungkusan yang dihulurkan oleh Julia. Rania terpinga-pinga. “Barang apa pulak ni. Owh…dah sampai”, Rania baru teringat dia ada shopping di Shoppe seminggu yang lalu sebelum balik ke kampus lagi. Tapi bagaimana boleh sampai di tangan Julia pula. “Eh terima kasih Julia”, ucap Rania hampir terlupa. “Sama-sama. Saya beredar dulu ye”, Julia dengan suara yang lembut meminta diri. Belum sempat Rania ingin bertanya lebih lanjut, Julia bergegas ingin pergi. Mata Raisha dan Rania mengekori kelibat Julia sehingga hilang dari pandangan. “Hei beb. Perasan tak baju dia. Itu Julia yang kita nampak di bawah pokok mempelam”, Raisha mengingati peristiwa petang tadi. Cepat-cepat Raisha tutup semula pintu dan dikunci. Seperti terketar tangan Raisha tiba-tiba. “Aduhai kenapa baru beberapa hari macam-macam peristiwa pelik dah berlaku ni?”, tanya Raisha kebingungan. “Entahlah. Aku pun bingung ni. Bukan setakat bilik ni sahaja tapi Julia. Siapakah dia sebenarnya, misteri sungguh”, kata Rania menyambung kata Raisha.

Dalam kebingungan sempat Raisha mengingatkan banrang yang diterima Rania sebentar tadi. “Eh..kau beli barang apa Rania. Cepatlah bukak?”, pinta Raisha tidak sabar cuba mengalihkan topik perbualan. “Owh ye. Lupa pulak. Adalah kau pun mesti suka. Lama dah aku idamkannya”, sambil Rania membuka bungkusan yang diberi. Peliknya. Bukan bungkusan seperti dari syarikat kiriman barang. Di luar bungkusan dibungkus sangat cantik dan kemas. Tapi…”Subhanallah..tidakkkkkkkkk”, Rania membaling barang yang diterima ke tepi dinding. Hampir-hampir terkena Raisha tapi sempat dielaknya. “Ran…Kenapa ni?”, terkejut Raisha dibuatnya. Rania menekup mukanya dan mengigil seperti ketakutan. Tangan Rania menunjuk ke arah barang yang dibalingnya. Raisha sangat pelik. Bingkas bangun dan melihat apakah rupa barang yang diterima oleh Rania sehingga dibuang begitu sahaja. “Erm..Ran..Ran..Benda cantik macam ni dibuang sesuka hati”, nak tergelak Raisha dengan gelagat Rania. Ran…kalau kau tak nak bagi aku jelah. Cantik juga kalau aku pakai”, sambil Raisha menggayakan handbag jenama terkenal yang dibeli secara online oleh Rania. Tersentap Rania dengan kata-kata Raisha. “Bawak sini”, terbeliak mata Rania dengan apa yang dilihat. Betulkah pandangannya tadi atau dia yang terkilas pandang. “Astagfirullahalazim……”, istigfar panjang Rania. Kerana barang yang dilihatnya tadi sekilas seperti  menyerupai seperti batu nisan. Sebab itu secara spontan dia membaling barang itu. Tapi yang nyata sekarang barang itu adalah hadbag yang dibelinya. Semakin bingung Rania.

You May Also Like

14 comments

  1. Replies
    1. Tq kerana masih mengikuti cerita ini.Nantikan bab seterusnya

      Delete
  2. Bestttt... Tak sabar nak tahu selanjutnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ kak. Bab 6 sudah ada.Boleh sambung membaca ye....

      Delete
  3. Best Jon ceritanya. Nak tunggu sambungan nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah TQ Kak.. Boleh teruskan membaca Bab 6 dah ada ye

      Delete
  4. Menarik n teruskan usaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. InshaAllah Terima kasih Sis S..Teruskan membaca ye

      Delete
  5. makin menarik jalan citernya....makin suspen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup..Terima kasih Flieyza kerana terus mengikuti dan teruskan membaca seterusnya...

      Delete
  6. Replies
    1. Masih ada suspen..Teruskan membaca bab seterusnya

      Delete