BAB 3

by - 2:55 PM

Assallamualaikum dan selamat petang semua.
ALHAMDULILLAH...
Seperti yang dijanjikan hari ini saya kongsikan Bab 3 Novel Di sebalik tirai cantik. Disebabkan hari ini cuti jadi ada masa nak share beberapa karya istimewa buat semua pembaca Blog eishaerisha. Selamat membaca kepada peminat Novel. Masih ada tanda tanya jadi teruskan membaca untuk Bab seterusnya....Terima kasih dengan kasih sayang


DI SEBALIK TIRAI CANTIK

“Erm baru minggu pertama dah ada assignment. Baru nak berjimba-jimba”, rungut Rania. “Tapi bagus jugak. Sekurang-kurangnya kita dah mula sibuk. Nanti dah akhir-akhir semester kurang sikit homeworknya coz tinggal focus final exam jer”, Raisha lebih berfikiran positif dari Rania. “Errrrmmmm yelah”, akur Rania dengan kata Raisha. “Kita pergi makan malam siap-siap. Nanti dah tak payahlah nak keluar lagi. Macam letihlah hari ni”, cadang Rania tapi seperti merungut. “Samalah aku pun rasa macam tu jugak. Jomlah pergi sekarang”, ajak Raisha untuk turuti cadangan Rania. “Eh mana Fatehah. Habis kelas tadi aku cari dia tak nampak bayang. Ingat nak ajak makan malam sekali”, tanya Raisha mencari Fatehah. “Ha ahlah, erm tapi mungkin dia ada hal kot”, fikir Rania pula. Dalam perjalanan ke Kafeteria mereka akan melalui sepohon pokok mempelam yang lebat buahnya berdekatan dengan Bilik Kuliah B.  “Eh Raisha cuba kau tengok tu, bukan ke tu Julia. Roomate Fatehah”, di bawah pokok mempelam terlihat kelibat Julia berdiri seorang diri. “Apa dia buat kat situ. Hari pun dah hampir senja ni”, bebel Raisha. “Eh biarkanlah dia. Mungkin ambil angin. Atauuuuu mungkin tengah tunggu kawan dialah kot”, jawab Rania endah tak endah. “Yelah tapi macam pelik pulak ambil angin waktu begini. Sorang-sorang pulak tu”, bebel Raisha sendiri tapi ekor matanya masih memandang ke arah pokok mempelam itu dan Julia. “Apa dia buat kat situ erk”, kata Raisha dalam hati masih belum berpuashati dengan apa yang dilihatnya.

Di kaferia Raisha dan Rania sudah duduk mengadap makanan yang dipesan. “Sedapnya makanan kat kafe ni kan. Harga pun berpatutan”, kata Raisha sambil menikmati nasi berlaukan ayam masak merah, telur masin separuh dan sayur kobis goreng. Air pula teh o ais limau masam. “Ada lagi yang kau lupa”, kata Rania. “Eh ada ke, apa dia”, tanya Raisha ingin tahu. “Tu hah, ada abang pembuat air yang hensem lagi sado. Air yang kita minum ni rasanya sangat sedapkan, lupa ye”, sambil Rania memuncungkan mulutnya menunjuk ke arah tempat membuat air. “Ewah gatal eh”, cepat je jari Raisha hinggap ke lengan Rania. “Aduhh sakitlah”, jerit Rania sedikit kuat. Abang sado pembuat air pantas memandang kedua-duanya disebabkan jeritan Rania agak kuat. Tapi dia hanya tersenyum sahaja melihat gelagat dua orang student itu. Raisha dan Rania tersipu malu walaupun abang sado tak kenal mereka.

Tiba-tiba kelibat Julia lalu di depan mereka. Sempat Julia menjeling ke arah mereka berdua sekali imbas. Terdiam Raisha dan Rania. Saling berpandangan. “Ran…kau perasan tak apa yang aku nampak?”, suara Raisha agak perlahan dan sedikit bergetar. Rania hanya mampu menganggukkan kepalanya. “Pelik. Baju dia lain. Tak sama dengan Julia yang di bawah pokok mempelam tadi kan”, terang Raisha lagi. Rania masih membisu tapi hanya menganggukkan kepalanya. “Cepatnya dia salin pakaian?”, Raisha terus berandaian. “Hai korang”, tiba-tiba mereka berdua di sapa Fatehah. Agak kuat suara Fatehah. “Hisss kau ni Fatehah. Buat terkejut jer lah. Dari tadi kitaorang cari kau tau. Tiba-tiba hilang dan tiba-tiba muncul”, tapi Fatehah hanya tersengih. “Sorrylah, tadi aku sakit perut sangat memulas-mulas. Tu yang cepat-cepat lepas kelas terus balik bilik. Eh korang dah abis makan ke”, terang Fatehah sambil meletakkan beg sandangnya di atas kerusi. “Dah. Tapi kalau kau nak kitaorang tunggu boleh je kitaorang temankan kau makan”, pelawa Raisha. “Eh betul ke. Okay-okay, tunggu tau”, sepantas kilat Fatehah pergi ke kaunter untuk membuat pesanan makanan dan minuman.

“Tadi kau kat bilik sorang ke?”, tanya Raisha ingin kepastian. “Eh taklah. Aku sampai bilik je Julia dah ada dalam bilik. Tapi dia baring je sambil menghadap handphone. Biasalah berwhatsap lah kot atau layan instragram. Tapi masa aku nak keluar, tersaing dengan dia. Tapi biasalah dia mana nak jalan dengan aku. Tu dengan kawan dia Manira”, terang Fatehah lagi sambil menunjuk ke arah Julia sedang duduk di meja sebelah sana sambil berbual rancak dengan Manira. Raisha dan Rania berpaling ke arah Julia sepintas lalu. Tiada yang pelik. “Eh kenapa korang tanya pasal dia pulak erk”, tanya Fatehah agak pelik. “Errr…errr tak ada apalah. Saje tanya”, jawab Raisya cuba menyembunyikan sesuatu. “Kalau Julia ada di bilik dengan Fatehah, siapa kelibat yang dia dengan Rania nampak di bawah pokok mempelam tadi. Baju yang dipakai juga tak sama?”, Raisha cuba mencari-cari di sebalik persoalan. Perlahan saja suara Raisha. “Kau cakap apa Raisha?”, tanya Fatehah yang mendengar Raisha berkata-kata sendirian tapi tidak jelas kedengaran. “Eh..tak ada apalah”, Raisha cuba mengelak lagi. Rania hanya memandang Raisha yang agak kurang selesa. Rania juga pelik dan punya persoalan sama dengan Raisha. Tapi kenapa Julia memandang tajam ke arah mereka tadi. Persoalan demi persoalan masih bermain di minda Raisha dan Rania. Persoalan malam tadi di bilik masih belum temui jawapan dah datang lagi persoalan yang lain.

You May Also Like

2 comments

  1. mmg terbaiklah...........teruskan berkarya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah terima kasih sahabat atas sokongan. InshaAllah semoga dipermudahkan...

      Delete